Organizacja miejsca pracy – co jest niezbędne na biurku i jak utrzymać porządek?
Porządek na biurku to nie tylko kwestia estetyki. Dobra organizacja miejsca pracy i ład na biurkowym blacie pozwalają się skoncentrować i lepiej zaplanować zadania oraz skutecznie je realizować. Niezależnie od tego, czy pracujesz lub uczysz się w domu, czy może zawodowe obowiązki wykonujesz w firmowym biurze, skorzystaj z naszego poradnika i dowiedz się, co jest niezbędne na biurku i jak utrzymać na nim porządek.
Porządek na biurku – każdy przedmiot musi mieć swoje miejsce
Ta zasada dotyczy nie tylko utrzymania porządku w miejscu pracy, ale też zapanowania nad bałaganem w całym mieszkaniu czy biurze. Jak ona brzmi? Znajdź miejsce dla każdego przedmiotu, a potem odkładaj każdy przedmiot tam, gdzie powinien leżeć. Jeśli uznasz, że miejscem na notatnik, segregator z najważniejszymi dokumentami czy podręcznik, z którego często korzystasz, za po każdym użyciu tych przedmiotów, odkładaj je na swoje miejsce. To zasada stara jak świat i najważniejsza, aby utrzymać porządek w pracy i w domu.
Nie trzymaj wszystkiego na blacie biurka
Jeśli na Twoim biurku będą piętrzyć się stosy dokumentów, listów, wydruków, mnóstwo długopisów, zakreślaczy, ołówków, a do tego inne przedmioty, takie jak kubki po napojach, krem do rąk, portfel, płyn do czyszczenia ekranów czy butelki po wodzie, trudno będzie Ci skupić się na pracy.
Wszystkie przedmioty, których nie używasz na co dzień, schowaj do szuflad, szafki lub chociaż pojemników. Pomoże Ci to uporządkować swoje rzeczy i zapanować nad bałaganem.
Co jest niezbędne na biurku?
Na to pytanie można byłoby odpowiedzieć tak: wszystko to, czego używasz do pracy. Nie jest to jednak takie proste. Może Ci się bowiem wydawać, że przecież korzystasz ze wszystkiego, co leży na blacie. Czy aby na pewno? Jeśli chcesz posprzątać na biurku, zdejmij z niego wszystkie rzeczy i dokładnie umyj blat. Następnie dokładnie posegreguj wszystkie przedmioty. Pozbądź się tych, które są niepotrzebne. Rzeczy, które uszły z życiem poukładaj kategoriami i znajdź dla każdej miejsce.
Co zostawić na biurku? Oto nasze propozycje:
- Pojemnik na przybory piśmiennicze – długopisy, zakreślacze, ołówki czy korektor.
- Organizer na przedmioty takie jak zszywacz, gumka do zmazywania, linijka, nożyczki. Możesz postawić na 1 pojemnik na wszystkie wymienione wcześniej rzeczy.
Uwaga! Nie zostawiaj na biurku wszystkich tych przedmiotów, tylko dlatego, że je wymieniliśmy. Zastanów się, czy naprawdę często z nich korzystasz. Jeśli po linijkę, zszywacz czy nożyczki sięgasz sporadycznie, schowaj je do szuflady.
- Pieczątka firmowa, pieczątka imienna czy pieczątka jeśli często stemplujesz dokumenty.
- Kalendarz lub notatnik i karteczki samoprzylepne do notowania zadań, o których musisz pamiętać.
- Pojemniki na dokumenty czy wydruki. Możesz podzielić je na trzy kategorie – sprawy przychodzące (które dopiero będziesz przeglądać), sprawy czekające/do załatwienia, sprawy wychodzące.
- Prawdopodobnie komputer. ?
Pamiętaj, że efektywnej pracy sprzyja porządek. Biurko bez bałaganu = porządek w głowie.